Școala „Petre Ispirescu” este, de departe, o poveste de succes a educației private constănțene. Este o lecție despre ceea ce înseamnă pregătirea generațiilor de mâine, atât din punct de vedere educațional, cât și social, spiritual și uman. Un model ce ar trebui însușit cu acurateţe de tot ce înseamnă sistem de educaţie în România.
Povestea a fost începută în urmă cu 19 ani de o familie de constănţeni, părinţi a trei copii. În 2002, Loredana şi George Muhscină au pus bazele grădiniței private „Căsuța cu Povești”, din dorința de a le oferi copiilor lor, dar și ai altora, un mediu educațional cât mai bun și prietenos.
„Am pornit la drum cu entuziasmul specific începutului și mai ales cu profunda dorință de a demonstra că putem schimba ceva. Așadar, în anul şcolar 2002 – 2003 unitatea noastră și-a deschis porțile pentru un număr de 20 de preșcolari înscriși la începutul anului școlar, organizați în două grupe, în funcţie de nivelul de vârstă: grupa mică – mijlocie și grupa mare-pregătitoare. Din anul următor, solicitările pentru înscriere au crescut și a fost înființată și a treia grupă, prin urmare până în anul școlar 2007-2008, grădinița a funcționat cu trei grupe de preșcolari: grupă mică-mijlocie, grupă mare și grupă pregătitoare”, povestește Loredana Muhscină, fondatorul proiectului educațional.
De la grădiniță la școală, la rugămintea părinților
În anul școlar 2007-2008, datorită numeroaselor solicitări la înscriere, unitatea s-a extins cu o a patra grupă – grupă mijlocie de sine stătătoare. Anul școlar 2007-2008, a fost totodată și anul în care a luat ființă Școala Primară “Petre Ispirescu”, prin înființarea unei clase întâi, clasă în care majoritatea copiilor proveneau din grădiniță. Creșterea numărului de copii din unitate a fost direct proporțională cu încadrarea pe post a personalului didactic.
„Încă de la inaugurarea grădiniței, am pus accent pe încadrarea pe posturi a cadrelor didactice calificate, tinere, cu iniţiativă, cu multă dorinţă de a se perfecţiona şi de a aplica noi strategii didactice în activităţile desfăşurate la clasă. Dacă în anul şcolar 2002 – 2003 au fost încadrate în unitate trei educatoare calificate şi două supraveghetoare (care ulterior au urmat studii universitare și au devenit ele însele educatoare de bază ale grădiniței), în anul şcolar 2007 – 2008 numărul cadrelor angajate s-a triplat, ajungând la opt educatoare calificate si o învățătoare, de asemenea calificată, cu câteva examene de titularizare date și luate cu brio, dar care nu reușea să obțină post. La acea vreme posturile de titular în oraș practic nu existau! Deci, cumva am avut un început la momentul potrivit, pentru că am reușit să aducem în echipă oameni de valoare, competenți și statornici, care au format o adevărată familie. Drept dovadă, astăzi, directorul unității este prima învățătoare, iar directorul grădiniței este prima educatoare.”, spune Loredana Muhscină.
De la 20 de preșcolari, la 300 de elevi…
Performanțele școlare deosebite, activitățile și condițiile oferite copiilor au dus și mai mult vestea Școlii „Petre Ispirescu”. Cererile au crescut considerabil de la an la an, iar părinții au început să facă petiții și adrese pentru înființarea ciclului gimnazial în cadrul școlii, dorindu-și continuitate pentru copii în același mediu educational. Astfel, în anul 2017, în cadrul Școlii Petre Ispirescu s-a înființat și ciclul gimnazial, care, în prezent, numără 37 de elevi, împărțiți în 3 clase.
Pentru a se putea extinde cu ciclul gimnazial, Școala a fost nevoită să închirieze, prin licitație, de la RAEDPP, o clădire care a necesitat ample lucrări de reabilitare și amenajare. Potrivit statului de asociație de utilitate publică, unitatea de învățământ este îndreptățită prin lege să beneficieze de spații de la autoritățile locale pentru a-și desfășura activitatea.
Așa s-a ajuns ca grădinița înființată în urmă cu 19 ani cu 20 de copii și 3 educatoare să ajungă astăzi la unitatea de învățământ cu 297 de preșcolari și elevi (grădiniță, ciclul primar și gimnazial) și 75 de cadre didactice și personal auxiliar.
„Am avut această aplecare către copii și educație. Am înființat grădinița din dorința de a le oferi copiilor noștri și nu numai un mediu plăcut unde să crească. Nu m-am gândit niciodacă că se va dezvolta atâta, însă fiecare etapă a fost o continuare firească și simțeam că nu ne putem opri”, a declarat Loredana Muhscină.
Investiții de milioane de euro, zero profit, zero regrete
Înființarea și dezvoltarea unei instituții private de învățământ nu presupune însă doar dăruire, implicare și dragoste pentru copii, dar și eforturi financiare uriașe.
Construirea și dotarea grădiniței, în urmă cu aproape 20 de ani, au costat la vremea aceea aproximativ 500.000 dolari, însă pentru dezvoltarea ulterioară a fost nevoie de fonduri substanțiale, investiții care s-au realizat 100% din fonduri private. Extinderea clădirii în care a pornit grădinița și amenajarea școlii primare din 2007 au necesitat o investiție de alte 3 milioane de euro, cea mai mare investiție privată constănțeană într-o școală. O investiție care niciodată nu a produs profit. În prezent, doar bugetul de salarii se ridică la cifra de 5 milioane de lei anual.
Școala Petre Ispirescu este unitate de învățământ recunoscută prin ordin de ministru și este non-profit.
George Muhscină, cel care a suportat integral toate aceste investiții, mărturisește că, din perspectiva omului de afaceri, nu se putea împăca să investească într-o afacere care nu făcea niciun profit. În scurt timp și-a dat seama însă că educația nu este și nu va fi niciodată o afacere, dar a continuat să investească, „pentru că , ceea ce la început a fost doar o ipoteză, un vis frumos, ulterior s-a cristalizat ca fiind un principiu”. „Este ceva de suflet, o investiție în ceva mai de preț decât banii. Copiii. Mă bucur că pot da înapoi socității ceva de preț, prin această școală”, povestea George Muhscină.
Buna educație, izvorul binelui din lume
„Ne dorim ca și pe viitor să arătăm copiilor prin acțiunile desfășurate la nivelul unității, că buna educație este izvorul din care iese tot binele din lume. Prin urmare, îndeplinirea misiunii noastre, aceea de a asigura dezvoltarea liberă și armonioasă a personalității copilului, în funcție de ritmul și de trebuințele sale și sprijinirea copilului în achiziționarea de cunoștințe, deprinderi și aptitudini necesare acestuia pe tot parcursul vieții, se va realiza și pe viitor prin dezvoltarea de proiecte și parteneriate cu instituții dornice să se implice în actul educațional. De asemenea, vom implica și pe viitor copiii în derularea de acțiuni care să le dezvolte simțul civic, deoarece cei mici rețin mult mai mult și mai ușor din ceea ce văd, decât din ceea ce aud, iar noi ne dorim ca elevii noștri să învețe din exemplul adulților ce îi înconjoară”, a mai adăugat Loredana Muhscină.